جستجو

عوامل استرس و روش های مقابله با آن

.
در دنیای پر سرعت امروز ، استرس یکی از بیماری های مزمن رایج است . چقدر خوب است علائم و نشانه های آن را بشناسیم تا بدن گرانبهای خود را از مشکلاتی که ممکن است بخاطر این بیماری بوجود آید مصون داریم. استرس همیشه هم بد نیست. اما در دوزهای کوچک.چرا که می تواند به شما كمك كند تا تحت فشار عمل كنید و به شما انگیزه دهد تا بهترین تلاش خود را انجام دهید. با یادگیری و شناخت علائم و نشانه های استرس مزمن و انجام اقدامات جهت کاهش اثرات مضر آن می توانید از خود محافظت کنید و نحوه تفکر و احساس خود را بهبود بخشید.

استرس چیست؟

استرس روشی است که بدن در مواجهه با درخواست ها یا تهدیدها از خود نشان می دهد.هنگامی که احساس خطر می کنید، در یک واکنش سریع بدن حالت دفاعی به خود می گیرد.بدن به استرس پاسخ می دهد که بتواند از خود محافظت کند.در برخی مواقع ضروری ، استرس می تواند زندگی شما را نجات بدهد..مثلا موقع تصادف استرس باعث می شود سریعا به سمت ترمز بروید تا از تصادف جلوگیری شود.

استرس همچنین می تواند در چالش های زندگی به شما کمک کند.اما این فقط تا جایی می تواند مفید باشد.از یک مرحله ای به بعد استرس می تواند آسیب های جدی به سلامتی ، خلق و خو ، کارایی ، روابط و کیفیت زندگی وارد کند.

 

زمانیکه احساس تهدید می کنید، سیستم عصبی شما با انتشار هورمون های استرس از جمله آدرنالین و کورتیزول اقداماتی جهت پاسخ به تهدید بر می گزیند.قلب سریعتر می زند ، عضلات سفت تر شده و فشار خون بالاتر می رود.این تغییرات بدنی قدرت و استقامت شما را افزایش می دهد ، زمان واکنش شما را سرعت می بخشد و تمرکز شما را تقویت می کند و شما را برای مبارزه یا فرار از خطر مورد نظر آماده می کند.

 

استرس مزمن

در دنیای کنونی بسیاری از مسایل می تواند باعث بوجود آمدن استرس شوند و بدن شما در بیشتر مواقع در حالت استرس شدید قرار می گیرد. این می تواند به مشکلات جدی سلامتی منجر گردد.استرس مزمن تقریبا می تواند هر نوع سیستم بدن را مختل سازد.استرس مزمن می تواند سیستم ایمنی بدن را به خطر بیاندازد، سیستم گوارشی را ناراحت کرده ، خطر حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش داده و روند پیری را سرعت بخشد.

حتی می تواند مغز را در معرض اضطراب ، افسردگی و سایر مشکلات سلامت روان قرار دهد.

برخی از مشکلاتی که استرس مزمن می تواند بوجود بیاورد در زیر لیست شده است:

 

علائم و نشانه های استرس مزمن

خطرناک ترین چیز در مورد استرس این است که به راحتی می تواند به کل بدن رخنه کند.طوری که شما به آن عادت می کنید. شما ممکن است متوجه نشوید که استرس چقدر می تواند بر شما تاثیر گذار باشد و حتی ممکن است عوارض سنگینی را هم به شما وارد کند. به همین دلیل آگاهی از علائم هشدار دهنده و علائم استرس مهم است.

 

 

علل استرس

شرایط و فشارهایی که باعث ایجاد استرس می شود به عنوان عوامل استرس زا شناخته می شود.

برخی از استرس ها از عوامل خارجی نشأت می گیرند. بعنوان مثال حتی در برخی موارد عوامل خوبی مانند ازدواج ، خرید خانه ، رفتن به دانشگاه می تواند باعث ایجاد استرس گردد.

البته همه استرس در اثر عوامل خارجی ایجاد نمی شود. همچنین استرس می تواند نشات گرفته از عوامل درونی باشد. زمانی که بیش از حد نگران چیزی هستید که مشخص نیست رخ میدهد یا نه و یا افکار غیرعقلانی و بدبینانه درباره زندگی داشته باشید عملا به ایجاد استرس کمک کرده اید. 

آنچه باعث استرس می شود ، حداقل تا حدودی به درک شما از آن بستگی دارد. چیزی که برای شما استرس زا باشد ممکن است شخص دیگری را آزرده نکند؛ حتی ممکن است از آن لذت ببرد.به طور مثال بسیاری از ما از صحبت کردن در جمع افراد وحشت داریم و این امر می تواند باعث استرس مان شود. اما همین موضوع می تواند برای فرد دیگری بسیار ساده و راحت صورت گیرد چرا که آن فرد می خواهد در کانون توجه دیگران قرار بگیرد.

 

رویدادهای مهم استرس زا در زندگی

بر طبق آزمایشات صورت گرفته ، برخی از عوامل مهم استرس زا در بزرگسالان به شرح زیر می باشد:

 

o        مرگ همسر

o        طلاق

o        حبس

o        مرگ یکی از اعضای نزدیک خانواده

o        آسیب یا بیماری

o        ازدواج

o        از دست دادن شغل

o        بازنشستگی

 

استرس چگونه در وجود شما ظاهر می شود؟

بسیاری از رویدادها در زندگی وجود دارد که می تواند زندگی شما را دچار تغییر کند و برای شما ایجاد استرس نماید.برخی از این رویدادها و عوامل عبارتند از:

 

استرس در محل کار

تقریبا استرس در محیط کار طبیعی است ، اما استرس بیش از حد می تواند در بهره‌وری و عملکرد شما اختلال ایجاد کند ، بر سلامت جسمی و عاطفی شما اثر گذاشته و روابط و زندگی شما دچار خلل کند. حتی می تواند باعث موفقیت و یا عدم موفقیت شغلی شما گردد.

 

از دست دادن شغل و استرس بیکاری

از دست دادن شغل یکی از پر فشارترین تجربه های زندگی است. از دست دادن شغل و بیکاری می تواند به یکباره تغییرات زیادی را در زندگی شما ایجاد کند، به طوری که عزت نفس شما را بلرزاند.

 

اندوه از دست دادن

کنار آمدن با از دست دادن شخصی یا چیزی که دوستش دارید یکی از بزرگترین عوامل استرس زا در زندگی است. غالباً ، درد و استرس از دست دادن می تواند بسیار عمیق باشد.

 

بهبود توانایی شما در مقابله با استرس

بالا بردن سطح فعالیت و تحرک ،یکی از تکنیک هایی است که می توانید از آن برای کاهش استرس استفاده کرده و احساس بهتری پیدا کنید. ورزش منظم می تواند روحیه شما را تقویت کند و وسیله ای باشد برای پرت کردن حواس شما از نگرانی ها و همچنین این امکان را به شما بدهد که از چرخه افکار منفی استرس زا خارج شوید. تمرینات ریتمیک مانند پیاده روی ، دویدن ، شنا بسیار مؤثر است ، به خصوص اگر با تمرکز ورزش کنید (توجه خود را بر روی احساسات جسمی که در حین حرکت تجربه می کنید متمرکز کنید).

 

با دیگران ارتباط برقرار کنید.

زمانی که احساس اضطراب یا ناامنی می کنید صحبت کردن چهره به چهره با یک انسان دیگر می تواند هورمون هایی را ایجاد کند که استرس را از بین می برد. حتی یک تبادل نظر کوتاه، کلمات دوستانه یا نگاه دوستانه از انسان دیگر می تواند به آرامش سیستم عصبی شما کمک کند. بنابراین ، زمانتان را با افرادی که روحیه شما را بهبود می بخشند ، سپری کنید.بنابراین اگر روابط اجتماعی خوبی با بقیه ندارید سعی کنید روابط خود با دیگران را بهبود بخشیده و خود را وارد اجتماع کنید.

 

حواس خود را درگیر کنید.

راه سریع دیگر برای تسکین استرس ، درگیر شدن با یک یا چند حواس است: بینایی ، شنوایی، چشایی ، بویایی، لامسه. نکته اصلی پیدا کردن حسی است که برای شما مفید است. آیا گوش دادن به یک آهنگ قدیمی باعث آرامش شما می شود؟ یا بوی قهوه؟ یا نوازش حیوان خانگی ؟ بنابراین حس های خود را به کار گیرید تا ببینید کدام حس می تواند به شما کمک کند تا بر استرس خود غلبه کنید.

 

یاد بگیرید که استراحت کنید.

 شما نمی توانید استرس را از زندگی خود به طور کامل از بین ببرید ، اما می توانید میزان تاثیرگذاری آن بر زندگی خود را کنترل کنید. تکنیک های آرامش مانند یوگا ، مدیتیشن و تنفس عمیق ، واکنش آرامش بدن را فعال می کند ، که نقطه ی مقابل استرس است. هنگامی که به طور منظم تمرین می شود ، این فعالیت ها می توانند سطح استرس روزمره شما را کاهش دهند و احساس شادی و آرامش را تقویت کنند.

از یک رژیم غذایی سالم استفاده کنید.

 غذایی که می خورید می تواند در روحیه و توانایی شما در مقابله با عوامل استرس زای زندگی تاثیر مستقیم بگذارد. داشتن یک رژیم غذایی پر از مواد غذایی فرآوری شده ، کربوهیدرات های تصفیه شده و میان وعده های شیرین می تواند علائم استرس را بدتر کند ، در حالی که رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات تازه ، پروتئین مرغوب و اسیدهای چرب امگا 3 ، می تواند در کاهش استرس موثر باشد.

 

به اندازه کافی استراحت کنید.

 احساس خستگی می تواند باعث شود که استرس شما افزایش یابد و باعث شود فکر غیرمنطقی کنید. خواب به موقع و کافی می تواند در کاهش استرس به شما کمک کند.

نظر خود را بنویسید Close Review Form
  • فقط کاربرانی که عضو هستند می توانند نظر ارسال کنند
*
*
  • بد
  • عالی
*
*
*
توضیحات

استرس چیست؟

استرس روشی است که بدن در مواجهه با درخواست ها یا تهدیدها از خود نشان می دهد.هنگامی که احساس خطر می کنید، در یک واکنش سریع بدن حالت دفاعی به خود می گیرد.بدن به استرس پاسخ می دهد که بتواند از خود محافظت کند.در برخی مواقع ضروری ، استرس می تواند زندگی شما را نجات بدهد..مثلا موقع تصادف استرس باعث می شود سریعا به سمت ترمز بروید تا از تصادف جلوگیری شود.

استرس همچنین می تواند در چالش های زندگی به شما کمک کند.اما این فقط تا جایی می تواند مفید باشد.از یک مرحله ای به بعد استرس می تواند آسیب های جدی به سلامتی ، خلق و خو ، کارایی ، روابط و کیفیت زندگی وارد کند.

 

زمانیکه احساس تهدید می کنید، سیستم عصبی شما با انتشار هورمون های استرس از جمله آدرنالین و کورتیزول اقداماتی جهت پاسخ به تهدید بر می گزیند.قلب سریعتر می زند ، عضلات سفت تر شده و فشار خون بالاتر می رود.این تغییرات بدنی قدرت و استقامت شما را افزایش می دهد ، زمان واکنش شما را سرعت می بخشد و تمرکز شما را تقویت می کند و شما را برای مبارزه یا فرار از خطر مورد نظر آماده می کند.

 

استرس مزمن

در دنیای کنونی بسیاری از مسایل می تواند باعث بوجود آمدن استرس شوند و بدن شما در بیشتر مواقع در حالت استرس شدید قرار می گیرد. این می تواند به مشکلات جدی سلامتی منجر گردد.استرس مزمن تقریبا می تواند هر نوع سیستم بدن را مختل سازد.استرس مزمن می تواند سیستم ایمنی بدن را به خطر بیاندازد، سیستم گوارشی را ناراحت کرده ، خطر حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش داده و روند پیری را سرعت بخشد.

حتی می تواند مغز را در معرض اضطراب ، افسردگی و سایر مشکلات سلامت روان قرار دهد.

برخی از مشکلاتی که استرس مزمن می تواند بوجود بیاورد در زیر لیست شده است:

 

علائم و نشانه های استرس مزمن

خطرناک ترین چیز در مورد استرس این است که به راحتی می تواند به کل بدن رخنه کند.طوری که شما به آن عادت می کنید. شما ممکن است متوجه نشوید که استرس چقدر می تواند بر شما تاثیر گذار باشد و حتی ممکن است عوارض سنگینی را هم به شما وارد کند. به همین دلیل آگاهی از علائم هشدار دهنده و علائم استرس مهم است.

 

 

علل استرس

شرایط و فشارهایی که باعث ایجاد استرس می شود به عنوان عوامل استرس زا شناخته می شود.

برخی از استرس ها از عوامل خارجی نشأت می گیرند. بعنوان مثال حتی در برخی موارد عوامل خوبی مانند ازدواج ، خرید خانه ، رفتن به دانشگاه می تواند باعث ایجاد استرس گردد.

البته همه استرس در اثر عوامل خارجی ایجاد نمی شود. همچنین استرس می تواند نشات گرفته از عوامل درونی باشد. زمانی که بیش از حد نگران چیزی هستید که مشخص نیست رخ میدهد یا نه و یا افکار غیرعقلانی و بدبینانه درباره زندگی داشته باشید عملا به ایجاد استرس کمک کرده اید. 

آنچه باعث استرس می شود ، حداقل تا حدودی به درک شما از آن بستگی دارد. چیزی که برای شما استرس زا باشد ممکن است شخص دیگری را آزرده نکند؛ حتی ممکن است از آن لذت ببرد.به طور مثال بسیاری از ما از صحبت کردن در جمع افراد وحشت داریم و این امر می تواند باعث استرس مان شود. اما همین موضوع می تواند برای فرد دیگری بسیار ساده و راحت صورت گیرد چرا که آن فرد می خواهد در کانون توجه دیگران قرار بگیرد.

 

رویدادهای مهم استرس زا در زندگی

بر طبق آزمایشات صورت گرفته ، برخی از عوامل مهم استرس زا در بزرگسالان به شرح زیر می باشد:

 

o        مرگ همسر

o        طلاق

o        حبس

o        مرگ یکی از اعضای نزدیک خانواده

o        آسیب یا بیماری

o        ازدواج

o        از دست دادن شغل

o        بازنشستگی

 

استرس چگونه در وجود شما ظاهر می شود؟

بسیاری از رویدادها در زندگی وجود دارد که می تواند زندگی شما را دچار تغییر کند و برای شما ایجاد استرس نماید.برخی از این رویدادها و عوامل عبارتند از:

 

استرس در محل کار

تقریبا استرس در محیط کار طبیعی است ، اما استرس بیش از حد می تواند در بهره‌وری و عملکرد شما اختلال ایجاد کند ، بر سلامت جسمی و عاطفی شما اثر گذاشته و روابط و زندگی شما دچار خلل کند. حتی می تواند باعث موفقیت و یا عدم موفقیت شغلی شما گردد.

 

از دست دادن شغل و استرس بیکاری

از دست دادن شغل یکی از پر فشارترین تجربه های زندگی است. از دست دادن شغل و بیکاری می تواند به یکباره تغییرات زیادی را در زندگی شما ایجاد کند، به طوری که عزت نفس شما را بلرزاند.

 

اندوه از دست دادن

کنار آمدن با از دست دادن شخصی یا چیزی که دوستش دارید یکی از بزرگترین عوامل استرس زا در زندگی است. غالباً ، درد و استرس از دست دادن می تواند بسیار عمیق باشد.

 

بهبود توانایی شما در مقابله با استرس

بالا بردن سطح فعالیت و تحرک ،یکی از تکنیک هایی است که می توانید از آن برای کاهش استرس استفاده کرده و احساس بهتری پیدا کنید. ورزش منظم می تواند روحیه شما را تقویت کند و وسیله ای باشد برای پرت کردن حواس شما از نگرانی ها و همچنین این امکان را به شما بدهد که از چرخه افکار منفی استرس زا خارج شوید. تمرینات ریتمیک مانند پیاده روی ، دویدن ، شنا بسیار مؤثر است ، به خصوص اگر با تمرکز ورزش کنید (توجه خود را بر روی احساسات جسمی که در حین حرکت تجربه می کنید متمرکز کنید).

 

با دیگران ارتباط برقرار کنید.

زمانی که احساس اضطراب یا ناامنی می کنید صحبت کردن چهره به چهره با یک انسان دیگر می تواند هورمون هایی را ایجاد کند که استرس را از بین می برد. حتی یک تبادل نظر کوتاه، کلمات دوستانه یا نگاه دوستانه از انسان دیگر می تواند به آرامش سیستم عصبی شما کمک کند. بنابراین ، زمانتان را با افرادی که روحیه شما را بهبود می بخشند ، سپری کنید.بنابراین اگر روابط اجتماعی خوبی با بقیه ندارید سعی کنید روابط خود با دیگران را بهبود بخشیده و خود را وارد اجتماع کنید.

 

حواس خود را درگیر کنید.

راه سریع دیگر برای تسکین استرس ، درگیر شدن با یک یا چند حواس است: بینایی ، شنوایی، چشایی ، بویایی، لامسه. نکته اصلی پیدا کردن حسی است که برای شما مفید است. آیا گوش دادن به یک آهنگ قدیمی باعث آرامش شما می شود؟ یا بوی قهوه؟ یا نوازش حیوان خانگی ؟ بنابراین حس های خود را به کار گیرید تا ببینید کدام حس می تواند به شما کمک کند تا بر استرس خود غلبه کنید.

 

یاد بگیرید که استراحت کنید.

 شما نمی توانید استرس را از زندگی خود به طور کامل از بین ببرید ، اما می توانید میزان تاثیرگذاری آن بر زندگی خود را کنترل کنید. تکنیک های آرامش مانند یوگا ، مدیتیشن و تنفس عمیق ، واکنش آرامش بدن را فعال می کند ، که نقطه ی مقابل استرس است. هنگامی که به طور منظم تمرین می شود ، این فعالیت ها می توانند سطح استرس روزمره شما را کاهش دهند و احساس شادی و آرامش را تقویت کنند.

از یک رژیم غذایی سالم استفاده کنید.

 غذایی که می خورید می تواند در روحیه و توانایی شما در مقابله با عوامل استرس زای زندگی تاثیر مستقیم بگذارد. داشتن یک رژیم غذایی پر از مواد غذایی فرآوری شده ، کربوهیدرات های تصفیه شده و میان وعده های شیرین می تواند علائم استرس را بدتر کند ، در حالی که رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات تازه ، پروتئین مرغوب و اسیدهای چرب امگا 3 ، می تواند در کاهش استرس موثر باشد.

 

به اندازه کافی استراحت کنید.

 احساس خستگی می تواند باعث شود که استرس شما افزایش یابد و باعث شود فکر غیرمنطقی کنید. خواب به موقع و کافی می تواند در کاهش استرس به شما کمک کند.