جستجو

گوشت قرمز . خوب یا بد؟ مسئله این است

.
برای مصرف گوشت قرمز تنها یک گزینه دارید که سلامتی را حفظ می کند : تعادل در مصرف غذاهای گوشتی .... علت این توصیه را در متن زیر بخوانید .

گوشت قرمز . خوب یا بد؟

    مسئله این است

 

گوشت ماده ای سرشار از پروتئین و ویتامین البته همراه با هشدارهای گسترده.

اگر وگان هستید یا گیاه خوار ، این متن برای شما مناسب نیست . اما اگر یک فرد جوان و پرانرژی هستید که آرزوی عمر طولانی تر و باکیفیت تر دارید ، این متن برای شما ساخته شده است . چون قرار است گوشت –خواص و آسیب های آن را بررسی کنیم و ببینم خوردن انواع گوشت چه رابطه ای با سلامتی ما دارد؟

 

ابتدا یک سوال مشترک می پرسم. شما هم از گوشت خسته شده اید ؟ با گیاه خوار شدن موافقید؟ از سختی های گیاه خواری هم می ترسید 😥؟ می خواهید گوشت را از برنامه ی غذایی خود حذف کنید اما بدون گوشت مگرررررررر می شود زندگی کرد؟

 

پس این سوالات برای همه ی ما پیش آمده است . با ما همراه باشید تا جایگزین های مفیدی را معرفی و تنوع غذایی روزانه و البته سالم  را تمرین کنیم.

 

سیر تاریخی تحول مصرف گوشت

گوشت قرمز بدون شک یکی از محبوب ترین و خوشمزه ترین وعده هایی غذایی انسانها بوده است که معده اش به خوبی و البته کمی سختی ، توانسته این بافت چربی را هضم کند . البته شیوه های طبخ گوشت متفاوت شده و مردم در نقاط مختلف جهان از تکنیک های مختلفی برای سرو گوشت به دل چسب ترین حالت ممکن استفاده می کنند . اما مگر قبلا هم مردم گوشت نمی خوردند ؟ چرا بیماری های کمتری رواج داشت و ضررهای گوشت آن قدر  ناشناخته بود ؟

این تفاوت قابل درک است . قبلا حیواناتی مانند گاو و گوسفند ، در مزارع بزرگ و وسیعی می چریدند که گوشت لذیذ تری داشتند . انسان های آن زمان هم (به سده های پیش از میلاد فکر نکنید – فقط 100 سال عقب تر بروید) بسیار فعال و پر جنب و جوش بوده و وقتی برای استراحت  و پشت میز نشینی، نداشتند .پس منطقی است که با خوردن حجم بیشتری از گوشت ، به بیماری مبتلا نمی شدند.

 

امروزه چه خبر؟

امروزه که همه در آرزوی پشت میز نشینی هستند و هزینه ی خرید گوشت باکیفیت هم کمی زیاد گران شده است ، پزشکان هم استفاده ی متعادل از گوشت به ویژه گوشت قرمز ( گوشت گوسفند – گاو- شتر) را توصیه می کنند . به جای این گوشت های کمی لذیذ اما دارای بافت چربی و پروتئین بسیار زیاد ، می توانید لااقل از گوشت های سفید مانند گوشت مرغ و گوشت بوقلمون استفاده کنید .

 

پرسش و پاسخی صمیمانه با محققان درمورد گوشت

با این حال ، همه نگران سلامتی خود هستیم و می خواهیم قلب مان  منظم تر از همیشه بزند . پس بیایید با هم یافته های علمی محققان را بررسی کنیم.

 

  •      گوشت چیست ؟ منبعی سرشار از پروتئین که به دو دسته ی گوشت قرمز و سفید تقسیم بندی می شود.

 

  •      گوشت پر از فایده است مثلا....   بله گوشت برای رشد – تقویت عضلات و ماهیچه سازی بدن بسیار لازم است.

 

  •      گوشت چه ضررهایی دارد؟

دیر هضم بودن گوشت و عدم تناسب بافت گوشت ( با 26.6 گرم پروتئین در هر 100 گرم گوشت) با پیش فرض های معده معمولا این مشکلات  را به وجود می آورد :

کاهش طول عمر – افزایش بیماری های قلبی عروقی –افزایش احتمال دیابت  نمونه ای از آسیب های استفاده ی زیاد از گوشت است.

نکته ی جالب بعدی وجود آهن زیاد در گوشت قرمز است . اگر خانم هستید که نگران مصرف گوشت خود نباشید زیرا معمولا بانوان به آهن مصرفی بیشتری نیاز دارند . اما اگر مرد هستید ، مراقب استفاده ی زیاد از گوشت باشید زیرا تهدیدات قلبی سنگینی را خواهد داشت ( overdose  آهن نامیده می شود) .

 

  •      بیایید با هم صادق باشیم. بعد از خوردن سبزیجات و میوه ها  احساس سنگینی معده دارید یا بعد از خوردن گوشت های به ظاهر لذیذ؟

بافت معده ی ما ، برای هضم پروئتین های سنگینی مانند گوشت مناسب نیست . بنابراین این چربی اضافی در رگ ها و شریان های خونی نفوذ کرده و با انسداد این رگ ها ، قدرت فعالیت قلب کم می شود . زیرا مسیری برای انتقال و جابجایی اکسیژن نیست. حتما شما هم گاهی موجب فشار قلبی در قفسه ی سینه ی خود شده اید . این مورد یکی از علائم هشدار دهنده  بیماری های قلبی عروقی است .

 

  •      طرفداران وفادار گوشت ها ، زنان هستند یا مردان؟

جدیدا محققان به نتیجه ی جالبی رسیده اند که مردان علاقه ی بیشتری نسبت به گوشت ها  دارند و برای آن نیز ، دو راهکار طلایی پیشنهاد داده اند . اما زن ها علاقه ی بیشتری به شیرینی جات و تنوع رنگ میوه ها دارند بنابراین گوشت،  در اولویت های یک تا پنجم آنها نبوده است . اما مردان از میان 5 اولویت غذاهای مورد علاقه ی خود ، در سه مورد اول به پیتزا – همبرگر و گوشت گوسفند  اشاره کرده اند .

ببینیم پیشنهاد جالب محققان چیست؟

  1.      ابتدا برای همیشه از گوشت های سرشار از چربی های بد دوری کنند مانند گوشت های کبابی و سوسیس و کالباس.
  2.      اندازه ی گوشت مورد استفاده شان ، به اندازه ی کف دست فرزندشان باشد .( یا اندازه ی سی دی فیلم باشد – با صفحه ی گرامافون  مقایسه نکنید) . بنابراین حجم و تعداد وعده های غذایی گوشتی شان ، کاملا ناخودآگاه کاهش می یابد.

تصمیم نهایی با شماست...

بر این اساس ، تصمیم با خود شماست . تا اینجا درمورد گوشت و ماهیت و فواید و ضررهای آن ، صحبت کردیم و  با دلایل و مدارک علمی به سوالات اساسی شما پاسخ گفتیم. می توانید تصمیم بگیرید که

v     به روند استفاده ی خود از گوشت ادامه دهید (  لطفا دوباره متن را بخوانید شاید نظرتان تغییر کرد)

v     مصرف گوشت را در زندگی خود کم کنید ( فکری عاقلانه و منطقی است . تبریک)

v     آن را حذف کنید (پیشنهاد پزشکان : حذف تدریجی گوشت و جایگزین آن با مواد مغذی)

v     و یا از جایگزین های مناسب گوشت قرمز برای تامین پروتئین و ویتامین لازم بدن استفاده کنید ( ایده ای عالی است . ما  اینجاییم که این جایگزین های مفید را معرفی کنیم. همراه ما باشید)

 

 

تمام این ایده ها ، قابل احترام هستند . فقط کمی مراقب سلامتی خود باشید .

ما در ادامه به بررسی جایگزین های گوشت می پردازیم.

 

نظر خود را بنویسید Close Review Form
  • فقط کاربرانی که عضو هستند می توانند نظر ارسال کنند
*
*
  • بد
  • عالی
*
*
*
توضیحات

گوشت قرمز . خوب یا بد؟

    مسئله این است

 

گوشت ماده ای سرشار از پروتئین و ویتامین البته همراه با هشدارهای گسترده.

اگر وگان هستید یا گیاه خوار ، این متن برای شما مناسب نیست . اما اگر یک فرد جوان و پرانرژی هستید که آرزوی عمر طولانی تر و باکیفیت تر دارید ، این متن برای شما ساخته شده است . چون قرار است گوشت –خواص و آسیب های آن را بررسی کنیم و ببینم خوردن انواع گوشت چه رابطه ای با سلامتی ما دارد؟

 

ابتدا یک سوال مشترک می پرسم. شما هم از گوشت خسته شده اید ؟ با گیاه خوار شدن موافقید؟ از سختی های گیاه خواری هم می ترسید 😥؟ می خواهید گوشت را از برنامه ی غذایی خود حذف کنید اما بدون گوشت مگرررررررر می شود زندگی کرد؟

 

پس این سوالات برای همه ی ما پیش آمده است . با ما همراه باشید تا جایگزین های مفیدی را معرفی و تنوع غذایی روزانه و البته سالم  را تمرین کنیم.

 

سیر تاریخی تحول مصرف گوشت

گوشت قرمز بدون شک یکی از محبوب ترین و خوشمزه ترین وعده هایی غذایی انسانها بوده است که معده اش به خوبی و البته کمی سختی ، توانسته این بافت چربی را هضم کند . البته شیوه های طبخ گوشت متفاوت شده و مردم در نقاط مختلف جهان از تکنیک های مختلفی برای سرو گوشت به دل چسب ترین حالت ممکن استفاده می کنند . اما مگر قبلا هم مردم گوشت نمی خوردند ؟ چرا بیماری های کمتری رواج داشت و ضررهای گوشت آن قدر  ناشناخته بود ؟

این تفاوت قابل درک است . قبلا حیواناتی مانند گاو و گوسفند ، در مزارع بزرگ و وسیعی می چریدند که گوشت لذیذ تری داشتند . انسان های آن زمان هم (به سده های پیش از میلاد فکر نکنید – فقط 100 سال عقب تر بروید) بسیار فعال و پر جنب و جوش بوده و وقتی برای استراحت  و پشت میز نشینی، نداشتند .پس منطقی است که با خوردن حجم بیشتری از گوشت ، به بیماری مبتلا نمی شدند.

 

امروزه چه خبر؟

امروزه که همه در آرزوی پشت میز نشینی هستند و هزینه ی خرید گوشت باکیفیت هم کمی زیاد گران شده است ، پزشکان هم استفاده ی متعادل از گوشت به ویژه گوشت قرمز ( گوشت گوسفند – گاو- شتر) را توصیه می کنند . به جای این گوشت های کمی لذیذ اما دارای بافت چربی و پروتئین بسیار زیاد ، می توانید لااقل از گوشت های سفید مانند گوشت مرغ و گوشت بوقلمون استفاده کنید .

 

پرسش و پاسخی صمیمانه با محققان درمورد گوشت

با این حال ، همه نگران سلامتی خود هستیم و می خواهیم قلب مان  منظم تر از همیشه بزند . پس بیایید با هم یافته های علمی محققان را بررسی کنیم.

 

  •      گوشت چیست ؟ منبعی سرشار از پروتئین که به دو دسته ی گوشت قرمز و سفید تقسیم بندی می شود.

 

  •      گوشت پر از فایده است مثلا....   بله گوشت برای رشد – تقویت عضلات و ماهیچه سازی بدن بسیار لازم است.

 

  •      گوشت چه ضررهایی دارد؟

دیر هضم بودن گوشت و عدم تناسب بافت گوشت ( با 26.6 گرم پروتئین در هر 100 گرم گوشت) با پیش فرض های معده معمولا این مشکلات  را به وجود می آورد :

کاهش طول عمر – افزایش بیماری های قلبی عروقی –افزایش احتمال دیابت  نمونه ای از آسیب های استفاده ی زیاد از گوشت است.

نکته ی جالب بعدی وجود آهن زیاد در گوشت قرمز است . اگر خانم هستید که نگران مصرف گوشت خود نباشید زیرا معمولا بانوان به آهن مصرفی بیشتری نیاز دارند . اما اگر مرد هستید ، مراقب استفاده ی زیاد از گوشت باشید زیرا تهدیدات قلبی سنگینی را خواهد داشت ( overdose  آهن نامیده می شود) .

 

  •      بیایید با هم صادق باشیم. بعد از خوردن سبزیجات و میوه ها  احساس سنگینی معده دارید یا بعد از خوردن گوشت های به ظاهر لذیذ؟

بافت معده ی ما ، برای هضم پروئتین های سنگینی مانند گوشت مناسب نیست . بنابراین این چربی اضافی در رگ ها و شریان های خونی نفوذ کرده و با انسداد این رگ ها ، قدرت فعالیت قلب کم می شود . زیرا مسیری برای انتقال و جابجایی اکسیژن نیست. حتما شما هم گاهی موجب فشار قلبی در قفسه ی سینه ی خود شده اید . این مورد یکی از علائم هشدار دهنده  بیماری های قلبی عروقی است .

 

  •      طرفداران وفادار گوشت ها ، زنان هستند یا مردان؟

جدیدا محققان به نتیجه ی جالبی رسیده اند که مردان علاقه ی بیشتری نسبت به گوشت ها  دارند و برای آن نیز ، دو راهکار طلایی پیشنهاد داده اند . اما زن ها علاقه ی بیشتری به شیرینی جات و تنوع رنگ میوه ها دارند بنابراین گوشت،  در اولویت های یک تا پنجم آنها نبوده است . اما مردان از میان 5 اولویت غذاهای مورد علاقه ی خود ، در سه مورد اول به پیتزا – همبرگر و گوشت گوسفند  اشاره کرده اند .

ببینیم پیشنهاد جالب محققان چیست؟

  1.      ابتدا برای همیشه از گوشت های سرشار از چربی های بد دوری کنند مانند گوشت های کبابی و سوسیس و کالباس.
  2.      اندازه ی گوشت مورد استفاده شان ، به اندازه ی کف دست فرزندشان باشد .( یا اندازه ی سی دی فیلم باشد – با صفحه ی گرامافون  مقایسه نکنید) . بنابراین حجم و تعداد وعده های غذایی گوشتی شان ، کاملا ناخودآگاه کاهش می یابد.

تصمیم نهایی با شماست...

بر این اساس ، تصمیم با خود شماست . تا اینجا درمورد گوشت و ماهیت و فواید و ضررهای آن ، صحبت کردیم و  با دلایل و مدارک علمی به سوالات اساسی شما پاسخ گفتیم. می توانید تصمیم بگیرید که

v     به روند استفاده ی خود از گوشت ادامه دهید (  لطفا دوباره متن را بخوانید شاید نظرتان تغییر کرد)

v     مصرف گوشت را در زندگی خود کم کنید ( فکری عاقلانه و منطقی است . تبریک)

v     آن را حذف کنید (پیشنهاد پزشکان : حذف تدریجی گوشت و جایگزین آن با مواد مغذی)

v     و یا از جایگزین های مناسب گوشت قرمز برای تامین پروتئین و ویتامین لازم بدن استفاده کنید ( ایده ای عالی است . ما  اینجاییم که این جایگزین های مفید را معرفی کنیم. همراه ما باشید)

 

 

تمام این ایده ها ، قابل احترام هستند . فقط کمی مراقب سلامتی خود باشید .

ما در ادامه به بررسی جایگزین های گوشت می پردازیم.