جستجو

3 گام کلیدی تا غلبه بر استرس

.
استرس های محیطی و کاری ، همیشه مخرب نیستند . آیا تا به حال "استرس مثبت" داشته اید؟ با تحلیل این سه گام ، میتوانید از استرس در جهت افزایش انگیزه و کارآمدی خود استفاده کنید .

همه ی ما شرایط استرس زا رو تجربه کردیم و با علایم و تاثیرات اون آشنا هستیم. براین اساس ،آگاهی از مهارت های لازم برای مدیریت استرس میتونه به شکل معجزه گری میزان پیشرفت کاری و رشد شخصیتی ما رو سرعت ببخشه.

یکی از مهم ترین نکاتی که میتونه در کنترل استرس به ما کمک کنه , مهارت تطابق با محیط و انعطاف پذیری هست . به این صورت که شخص توانایی های لازم برای کنار اومدن با حوادث، شرایط یا افراد چالشی در محیط رو آموخته و تمرین کرده باشه . بنابراین میتونه در زمان کوتاهی به استرسش غلبه کنه و حتی به شکل مثبت وسازنده ای از استرس بهره ببره.

 

 بهتره با  3مهارت اساسی در کنترل شرایط استرس زا ، براساس یافته های علمی و دانش پزشکی, آشنا بشیم . بهتون قول میدم که بسیار موثر خواهند بود.

 

ابتدا باید عامل استرس زا رو تحلیل کنیم یعنی اثرات بلند مدت و کوتاه مدت استرس بر فردی خاص و میزان خسارت های روحی و فیزیکی و رفتاری، رو بسنجیم. براساس نوع استرس به وجود اومده – محیطی ، شخصی ، کاری- میشه با کسب آگاهی های قبلی ، شرایط استرس زا رو مدیریت کرد .

 

*    اگر استرس از عوامل محیطی بود باید اون عوامل رو شناخت – کاهش داد و یا حذفشون کرد .

*    اگر از عوامل شخصی بود باید ریشه های استرس در سنین کودکی رو شناخت و کنترلشون کرد .

*    و اگر استرس ناشی از سختی های محل کار باشه , باید با تغییر روند مدیریتی , شدت توقع از افراد رو کاهش داد و تعادلی میان میزان تلاش و پاداش در نظر گرفت .

 

 

دومین مهارت در کنترل استرس, توانایی ارتباط و کناراومدن با تغییرات هست. تقویت مهارت های فردی تا درجه ای که استرس های کوتاه مدت و تدریجی رو کنترل کرد و بهترین تصمیم رو در زمان اندک گرفت.

 

 سومین مهارت طلایی هم با تغییر شرایط (فیزیکی – اجتماعی- کاری) و تغییرات شخصیتی (مهارت ارتباط و تطابق با محیط – آرامش بخشی) ممکن پذیر هست.

 

 بنابراین اگر قدرت تغییر افراد و شرایط اطرافمون رو نداریم ، بهترین راه اینکه که عوامل استرس زا رو شناسایی کرده –با اونها کنار بیایم و با خود مدیریتی ، به نحو مثبتی از استرس در جهت تشویق به عملکرد بهتر و سریعتر استفاده کنیم.

نظر خود را بنویسید Close Review Form
  • فقط کاربرانی که عضو هستند می توانند نظر ارسال کنند
*
*
  • بد
  • عالی
*
*
*
توضیحات

همه ی ما شرایط استرس زا رو تجربه کردیم و با علایم و تاثیرات اون آشنا هستیم. براین اساس ،آگاهی از مهارت های لازم برای مدیریت استرس میتونه به شکل معجزه گری میزان پیشرفت کاری و رشد شخصیتی ما رو سرعت ببخشه.

یکی از مهم ترین نکاتی که میتونه در کنترل استرس به ما کمک کنه , مهارت تطابق با محیط و انعطاف پذیری هست . به این صورت که شخص توانایی های لازم برای کنار اومدن با حوادث، شرایط یا افراد چالشی در محیط رو آموخته و تمرین کرده باشه . بنابراین میتونه در زمان کوتاهی به استرسش غلبه کنه و حتی به شکل مثبت وسازنده ای از استرس بهره ببره.

 

 بهتره با  3مهارت اساسی در کنترل شرایط استرس زا ، براساس یافته های علمی و دانش پزشکی, آشنا بشیم . بهتون قول میدم که بسیار موثر خواهند بود.

 

ابتدا باید عامل استرس زا رو تحلیل کنیم یعنی اثرات بلند مدت و کوتاه مدت استرس بر فردی خاص و میزان خسارت های روحی و فیزیکی و رفتاری، رو بسنجیم. براساس نوع استرس به وجود اومده – محیطی ، شخصی ، کاری- میشه با کسب آگاهی های قبلی ، شرایط استرس زا رو مدیریت کرد .

 

*    اگر استرس از عوامل محیطی بود باید اون عوامل رو شناخت – کاهش داد و یا حذفشون کرد .

*    اگر از عوامل شخصی بود باید ریشه های استرس در سنین کودکی رو شناخت و کنترلشون کرد .

*    و اگر استرس ناشی از سختی های محل کار باشه , باید با تغییر روند مدیریتی , شدت توقع از افراد رو کاهش داد و تعادلی میان میزان تلاش و پاداش در نظر گرفت .

 

 

دومین مهارت در کنترل استرس, توانایی ارتباط و کناراومدن با تغییرات هست. تقویت مهارت های فردی تا درجه ای که استرس های کوتاه مدت و تدریجی رو کنترل کرد و بهترین تصمیم رو در زمان اندک گرفت.

 

 سومین مهارت طلایی هم با تغییر شرایط (فیزیکی – اجتماعی- کاری) و تغییرات شخصیتی (مهارت ارتباط و تطابق با محیط – آرامش بخشی) ممکن پذیر هست.

 

 بنابراین اگر قدرت تغییر افراد و شرایط اطرافمون رو نداریم ، بهترین راه اینکه که عوامل استرس زا رو شناسایی کرده –با اونها کنار بیایم و با خود مدیریتی ، به نحو مثبتی از استرس در جهت تشویق به عملکرد بهتر و سریعتر استفاده کنیم.